dissabte, 29 de maig del 2010

Informació o propaganda

Com parlar de la feina feta sense que s’interpreti com a propaganda? Fa tres anys que m’ho pregunto i encara no he trobat la resposta. Sembla que escriure per fer constar tot allò que no funciona i no es fa bé, és acceptat amb naturalitat, sense justificar res, ni conèixer la normativa vigent i, fins i tot, insultant, però si pretens explicar les millores que consideres que has aportat en la gestió administrativa, no està ben vist. Si, a més, aquesta valoració en positiu la fas a les portes d’unes eleccions, ja no és simplement publicitat, sinó que ja es tracta de campanya electoralista. Tot i el dubte he optat per parlar d’algunes millores que s’han introduït durant tres anys de feina, acceptant la crítica que se’m pot fer, però amb la satisfacció de sentir-me corresponsable de les millores aconseguides.
Al marge dels serveis que s’han posat en marxa, – penso, per exemple en el Banc del Temps, o el Servei de Mediació – el tracte amb l’administrat (estem parlant d’administració pública) ha experimentat uns canvis evidents, amb més atencions, més serveis i més facilitats.
Fer política també és fer gestió, sobretot en l’àmbit de l’administració local, la més propera al ciutadà, i tots els treballs dedicats a facilitar les relacions entre administració i administrat seran benvinguts. Normalment les demandes ciutadanes vénen donades per tràmits administratius que no són de lliure elecció de la ciutadania, sinó sobrevingudes per la pròpia organització administrativa. És per això que el ciutadà no entén les traves amb què es troba sovint, i per això mateix, la necessitat de posar-ho fàcil, encara que no sempre s’aprecia.
En aquest mandat municipal hem incorporat la Bústia municipal, tant en paper com a través d’Internet, per posar en contacte directe els vilatans amb el polític o tècnic a qui correspon el suggeriment o queixa concreta. Però també hem eixamplat l’horari d’atenció presencial, ara els dimarts i dijous a les tardes, i els punts d’atenció, al carrer Doedes i a la Policia Local, que accepta instàncies de dilluns a dissabte.
Però no n’hi ha prou amb ampliar els punts i horaris d’atenció, sinó que també cal millorar el tipus d’atenció, tant amb el tracte, fent una atenció personalitzada, com simplificant els tràmits i gestions administratives del vilatà. És per això que hem creat l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), on es concentra tota la informació de l’Ajuntament i també de la vila d’Arenys, i s’han signat convenis amb altres administracions per evitar tràmits innecessaris a l’administrat.
De manera progressiva hem estat concentrant tots els tràmits a l’OAC, per evitar que s’hagi d’anar a més d’una dependència municipal per un mateix tràmit, però també hem signat convenis amb el Consell Comarcal del Maresme, per rebre, a Arenys, una atenció sobre habitatge, o bé assessorament jurídic sobre la dona. Hem signat conveni amb la Diputació de Barcelona per oferir, des d’Arenys, assessorament jurídic, en uns temps de crisi econòmica amb els efectes que pot ocasionar de desnonament o atur. Hem signat conveni amb Adigsa per coordinar el registre únic de sol·licitud d’habitatges de protecció oficial.
També hem demanat ser municipi pilot del projecte Administració Oberta, que pretén estalviar tots els passos innecessaris en la tramitació administrativa, quan es necessita documentació que està en possessió de les diferents administracions públiques, i hem aprovat la incorporació del nostre municipi en el conveni Marc interadministratiu de la Generalitat de Catalunya amb l’administració de l’Estat, de manera que els vilatans puguin entrar al registre municipal aquella documentació que va dirigida a la Generalitat o als municipis que hagin signat el mateix conveni, estalviant el desplaçament dels arenyencs a Barcelona o altres poblacions implicades.
Paral·lelament s’han anat ampliant, i ho continuarem fent, el nombre de tràmits administratius via Internet, per estalviar desplaçaments, facilitant que les gestions es puguin fer des de casa mateix. I hem assolit el compromís de transparència administrativa, de manera que des de casa, per Internet, qualsevol ciutadà pot consultar l’estat de les gestions que ha iniciat amb l’administració local. Tot això amb la signatura digital, que es pot aconseguir a les oficines de l’OAC, perquè des de fa un any som seu expedidora de la signatura digital.
Tot això és una mostra del treball de formigueta que ha realitzat aquest govern municipal durant aquests mesos i en una sola regidoria, és a dir, un regidor i tot un equip al darrere, sense el qual no s’hauria aconseguit la feina feta, que continuarem realitzant, amb la finalitat principal de donar les màximes facilitats a la ciutadania, en la línia d’aconseguir que la tramitació administrativa no resulti una feina feixuga ni representi una imposició, sinó que esdevingui una eina útil per a l’administrat per realitzar la seva activitat social i personal. Podrà ser considerada propagandística, però a vegades es fa necessari fer-ne ressò, si més no, perquè tothom pugui conèixer els seus drets i la manera d’actuar, en aquest cas, amb l’administració.
Article publicat a l'Ametlla d'Arenys aquest mes de maig