dilluns, 20 d’agost del 2007

Divisió territorial i competències

Si no ho recordo malament, fa temps que vaig escriure comentaris sobre la nova divisió territorial de Catalunya. Si la memòria no em falla, en aquell temps presidia la Generalitat el molt honorable Pasqual Maragall, i el conseller de governació era l'honorable senyor Joan Carretero. Es parlava de la nova divisió territorial, i recordo que vaig assistir a un xerrada de l'honorable, a Canet de Mar, organitzada per la gent de l'Odeon.
Es parlava de les vegueries i de les noves comarques. Del Maresme s'havia dit que el trossejarien en tres parts, i Arenys de Mar formaria part d'una nova comarca: la Selva Marina, que aniria de Tossa de Mar fins al mateix Arenys.
Recordo també que per aquells dies vaig assistir a una reunió explicativa dels avenços sobre la divisió territorial. Era a Barcelona i hi intervenien alts càrrecs dels tres partits del govern, entre ells l'Oriol Nello. Va ser molt interessant tot el que es va dir, però la resposta a la meva pregunta no va ser gens engrescadora. Me'n vaig anar no massa convençut dels progressos, i això es va confirmar quan el govern va decidir aparcar els treballs, i estem on estem.
La meva preocupació, ja llavors, era saber com solucionar els molts problemes competencials que existeixen en poblacions com la nostra, en què en pocs metres hi intervenen diferents administracions públiques.
L'Associació Catalana de l'Aigua (ACA) té competències en la Riera; RENFE en la línia fèrria; el Port és competència de la Generalitat; també hi ha competències per a Costes, i la Nacional II és competència de Carreteras de l'Estat. Com podeu veure tothom mana, però tal com passa sovint, un per l'altre la casa sense escombrar, i qui rep és el vilatà i vilatana, perquè l'administració competent no està per al dia a dia, i l'administració que podria fer alguna cosa, la local, no hi té competència.
La meva pregunta era si amb la nova divisió territorial es solucionaria aquest problema de repartiment de competències, perquè els municipis afectats no quedessin a l'estacada. La resposta va ser molt clara: No. Després d'això vaig pensar que tot el que es pogués fer sobre divisions territorials, poc valor aportaria a la meva vila, que té com a un dels punts negres, la confluència d'administracions competents.