dimarts, 3 d’agost del 2010

Autonomia dels centres


Permeteu-me que escrigui sobre el Decret d'autonomia de centres aprovat avui pel Consell executiu català que dóna més poder als equips directius per determinar com s'organitzen i gestionen el centre i com defineixen la línia pedagògica de l'escola. Un decret que desenvolupa la Llei d'Educació de Catalunya i que ha de permetre que cada escola decideixi des de l'ús dels espais, l'assignació de classes de cada docent i els càrrecs de responsabilitat  i equip de govern més idonis per a l'activitat educativa.
No vaig al fons de la notícia perquè ja ho podrem anar veient els propers dies, però sí que trobo significativa la resposta dels sindicats que es queixen per una estranya por a que es vegi el llautó als que no estan capacitats per a la feina o no tenen una actitud suficientment activa.
Amb l'aplicació del decret d'autonomia és cert que ens trobarem amb centres bons i d'altres de millors, però això no serà a causa de l'aplicació de la llei, sinó que els professors bons i els mediocres ja hi són, però potser ara queden dissimulats, i a partir d'ara quedaran en evidència, uns i altres.
Si el centre està constituït majoritàriament per professors i professores vàlides, amb ganes de fer bona feina i de desenvolupar la seva professió amb vocació, els resultats seran positius i les famílies voldran portar els seus fills a aquests centres. Què és el que permet escollir els pares una o altra escola? Avui els pares juguen amb la sort o desgràcia de col·locar els seus fills a una escola amb una plantilla de professors que pot ser un desastre, o l'inrevés. 
L'escola no és un grapat d'assignatures impartides per uns professors any rere any... Recordo un professor d'Història Econòmica a primer de carrera que un any va confeccionar uns apunts i tota la vida va fer servir els mateixos per impartir les seves classes. 
Serà interessant comprovar el suport que reben els centres i els seus equips directius per tirar endavant el projecte. Estem massa acostumats a que ens ho donin tot fet i mastegat. Caldrà valorar les possibilitats de l'enginy, de la iniciativa, de la formació rebuda...