divendres, 15 d’agost del 2008

Qui paga els errors administratius?

A la secció "Cartas de los lectores" de La Vanguardia d'avui hi havia una carta titulada "Nació con 5 años", que voldria comentar. Tracta un tema que em preocupa des de sempre i que intento, dins les meves possibilitats, millorar-ne el servei, però caldria que es treballés des de totes les administracions públiques, perquè sinó l'administrat rep les conseqüències del mal servei.
De manera resumida la carta parla d'un error administratiu a l'hora d'inscriure un recent nascut, en què el funcionari del Registre Civil de Barcelona va posar-hi any 2003 en lloc de 2008, i que a l'hora d'anar a sol·licitar l'esmena li diuen que el mes d'agost és inhàbil i que haurà d'esperar el setembre. L'afectat necessitava sol·licitar el passaport del recent nascut per poder desplaçar-se a Qatar on resideixen actualment. El cas és que el passaport, amb la documentació provisional del Registre Civil, només li poden fer per 6 mesos, i que a Qatar, per demanar el permís de residència del recent nascut, cal un passaport amb validesa per sobre els sis mesos. La família no podrà marxar junta cap a Qatar, perquè algú s'haurà de quedar fins al mes de setembre per iniciar els tràmits, per culpa d'un error del personal de l'administració.
Segur que els que em llegireu tindreu present altres casos més o menys diferents, però que tenen en comú la provocació de problemes a l'administrat per culpa d'un gestió errònia de l'administració i de la nul·la flexibilitat a l'hora de solucionar els problemes.
Senyors Zapatero, Montilla i Vinyes, els ciutadans i ciutadanes d'aquest estat, nació i vila, demanen moltes coses, però per sobre de tot reclamen un servei eficient, i deixar enrere aquella sensació, clarament justificada, de què l'Administració pública, sigui quina sigui, és lenta i feixuga, i qui sempre en surt malparat és l'administrat, el contribuent.
No pot ser que els errors administratius (tothom es pot equivocar), els pagui sempre el mateix i en rebi totes les conseqüències!
No és només un problema de sensibilitat del funcionari que està atenent el públic, sinó de l'engranatge administratiu, i en tot cas si hi intervé la sensibilitat humana, no és la de qui dóna la cara a primer terme, sinó d'aquell que no veiem i que no ha previst o volgut prendre les mesures idònies perquè l'error quedi esmenat en el moment, sense més perjudici a l'administrat.
Aquesta feina l'hem de fer als ajuntaments, amb el tracte als vilatans que es dirigeixen a l'administració; també a la Generalitat i tots els organismes i institucions depenents, i no cal dir a l'Estat.
Si volem que el ciutadà recuperi la confiança als polítics i gestors, hem d'aconseguir eliminar la típica frase "torni demà", o "això aquí no li podem solucionar", o "la persona que ho tramita està de vacances, torni el mes vinent". I això, ja sabem que no és fàcil, però no ens hem presentat a governar per fer les coses fàcils, sinó per acostar la gestió pública al ciutadà, amb transparència i eficàcia.
Si el nostre pas per l'administració no aconsegueix millores per al ciutadà de peu, haurà estat un pas en fals, i una pèrdua de temps. Potser no aconseguirem tot allò que voldríem, però que no sigui per culpa nostra, per manca d'interès i lluita en simplificar i humanitzar les relacions amb l'administració. El repte és important, però quedarà clarament superat per la gratitud de l'èxit assolit.