dissabte, 23 de juliol del 2011

L’integrisme darrere el crim

Ahir em referia als atemptats de Noruega, sense massa informació i culpant a moviments integristes islàmics. Avui, sense que encara no es tingui tota la informació, tot fa pensar que el culpable o culpables, serien integristes cristians, membres de la ultradreta noruega. Com podem veure, però, ens estem movent entre grups que utilitzen la religió com excusa per matar, lluny del que caldria esperar.
Sense voler fer comparacions ni semblances, voldria recordar el meu rebuig a actituds fonamentalistes de l'església catòlica espanyola. El meu concepte religiós és molt distant del que pugui predicar monsenyor Rouco Varela, perquè de les seves paraules només es desprèn, al meu entendre, odi vers actituds que no combreguen amb la seva manera de pensar, quan Jesús és amor.
Déu me'n guardi de posar al mateix banc el criminal noruec i els pastors ultraconservadors catòlics, però sí que m'agradaria fer notar del perill que comporta segons quin tipus de discurs, i la interpretació que en poden fer ments malaltes com la del criminal noruec.
A ningú li sorprèn comentaris sobre el canvi d'actitud de col·lectius musulmans, amb l'arribada d'un nou imam. La barreja entre comportament social i creença religiosa, esdevé a vegades el motiu de disturbis i incomprensions. El que es pot dir des de dalt la trona, o en una emissora de ràdio amiga, o bé al capdavant d'una manifestació, amb la mitra, pot provocar actuacions gens recomanables, i la responsabilitat és gran.