dilluns, 24 d’agost del 2015

Ser més exigents en la gestió dels recursos públics

Avui la premsa, segons quina, s'escandalitzava per les trampes dels partits polítics en el govern quan elaboren els pressupostos. La notícia sortia arran del nou pressupost general per al 2016 on les partides del Ministeri de Defensa són molt moderades, encara que ja reconeixen que durant l'any s'aniran incrementant a través de crèdits extraordinaris.
Aquest frau legal l'he vingut denunciant fa molts anys i passa arreu, però no per això no s'ha d'intentar canviar-ho. El govern de torn elabora un pressupost que és als ulls i a la boca de tothom, sobretot dels partits polítics de l'oposició. Durant l'any el pressupost pateix multitud de modificacions que al final no s'assembla en res en allò que es va aprovar inicialment. Després, la premsa en prou feines es fa ressò del pressupost liquidat, quan precisament és el que importa conèixer.
Confeccionar un pressupost amb una despesa important en Defensa no queda bé. Cal dissimular partides, que semblin que tenen destinacions diferents, però que a l'hora de la veritat s'utilitzen en el Ministeri de Defensa, i a més realitzar modificacions de crèdit a favor de partides de Defensa. Segons les xifres que presentava el diari ARA, durant la legislatura de Rajoy la despesa final ha estat 8.737 milions més del previst.
En el cas de les inversions a Catalunya ha estat d'escàndol comprovar els imports que no s'han invertit sobre la previsió inicial, és a dir, si ens queixàvem que la previsió d'inversió era baixa, imagineu-vos quina ha estat la inversió final.
Ens falta, doncs, més control del govern de torn, a nivell estatal, autonòmic i local, i denunciar la mala praxis perquè després no ens haguem de lamentar d'una mala gestió pública.