diumenge, 10 de gener del 2010

Després de cinc anys

El temps passa molt de pressa. Va ser el dia 9 de gener de 2005, ara fa cinc anys, que vaig estrenar aquest blog amb el meu primer apunt. Durant el primer any escrivia de tant en tant, i a finals del segon any vaig començar a fer-ho diàriament, i fins avui he mantingut el ritme.
Aquesta tarda he agafat el llibre de Joan Majó, "No m'ho crec!", i me l'he llegit d'una tirada. La Dolors me l'ha fet portar perquè, arran de la xerrada de divendres, li varen venir ganes de llegir-lo i que també ho fes jo.
De fet, farà un parell de mesos vaig tenir l'ocasió d'assistir a una conferència a càrrec de Joan Majó, ex alcalde de Mataró i ex ministre d'Indústria. El tema de la xerrada era el mateix que el llibre que m'he llegit avui, i d'alguna manera donava alguna pista sobre preguntes que ens fèiem divendres al Debat i Tertúlia.
Joan Majó no es creu "que perquè uns centenars de milers de nord-americans no paguin, es pugui enfonsar el món." El llibre, amb una explicació molt planera, dóna unes pautes sobre la crisi que patim deixant ben clar que no és una crisi financera, sinó econòmica. I una altra idea interessant: no ens trobem davant d'una crisi cíclica d'un model econòmic, sinó en la mateixa crisi del model.
Deixeu-me que afegeixi un altre element important i que ha estat motiu de crítica per part de qui ho veia diferent. Joan Majó defensa el posicionament keynesià de que ara és hora d'invertir en obres públiques per poder evitar acomiadaments i permetre mantenir el nivell de consum. Joan Majó diu que qui no ha sofert reducció en els seus ingressos no ha de deixar de consumir, perquè això ens podria portar a una situació de depressió. També adverteix de la necessitat d'orientar bé les inversions, i ho lliga amb la idea del canvi de model econòmic.
Us recomano la lectura i si teniu l'oportunitat d'assistir a la xerrada que Joan Majó farà a Arenys, a l'Aula d'Extensió Universitària, el dimarts 19 de gener, a les 18h a la sala Josep M. Arnau del Calisay. Segur que us resultarà interessant.