divendres, 20 de març del 2009

L'eix Vic - Olot

Acabo de veure a La Vanguardia, d'on he captat la fotografia que acompanyo al post, que el divendres 3 d'abril s'inaugurarà el túnel de Bracons. Es tracta del tram de l'eix Vic-Olot que comunica les comarques d'Osona i La Garrotxa. Fins ara, l'alternativa era la carretera que passa per Cantonigròs, i que conec gairebé de memòria.
Aquest eix ha provocat molta polèmica i de ben segur que hi ha arguments per banda, però les veus que més s'han escoltat han estat les contràries a l'eix, la majoria de les vegades per l'impacte ambiental, en travessar uns paratges força respectats fins ara.
Recordo que jo encara corria per Vic i Cantonigròs, que ja es parlava d'aquesta carretera i dels efectes que produiria, a la zona del Collsacabra. Em recorda també quan l'autovia de l'Ametlla del Vallès es va perllongar cap a Vic, fent que la carretera no passes pel mig de les poblacions d'Aiguafreda i El Figaró. De fet, no he tornat a passar-hi pel mig i d'alguna manera han desaparegut del meu recorregut. Això no vol dir que hi hagin perdut, perquè tampoc m'hi aturava "a fer gasto".
Qui vulgui anar a Cantonigròs, Rupit o El Far, haurà de continuar passant per la fins ara única carretera que uneix Vic i Olot. Qui desitgi fer drecera, passarà pel túnel de Bracons i entrarà a la Garrotxa per la bonica població d'Hostalets d'en Bas. La nova carretera estalvia els colls del Bach (1.000 m), Condreu (1.017) i Uria (685) i molts revolts i pujades i baixades, però amb unes imatges que, malgrat he vist durant tota la meva joventut, mai m'han cansat, i sempre m'han sorprès.
No sé si disminuirà el trànsit de la carretera de Cantonigròs, però si no hi heu estat mai, us recomano la marrada, sobretot a la tardor, quan el bosc s'engalana en una tonalitat amatista que et deixa bocabadat.
No vull parlar dels camions que passaran per Barcons, de si calia un carril més, de si el paisatge no serà el mateix... em quedo amb les imatges que ara fa temps que no veig i les moltes hores que hi vaig passar.