dimarts, 27 de maig del 2008

Tolerància, civilitzacions, ignoràncies

"No hi ha un xoc de civilitzacions sinó d'ignoràncies i prejudicis", ho deia avui Tahar Ben Jelloun, en la presentació del seu llibre "No entenc el món àrab". L'autor d'aquesta novel·la enyora l'ensenyament de la tolerància i les ganes de descobrir els altres.
Veient la nota de premsa m'han vingut ganes de llegir la novel·la, per comprovar si m'ajuda a descobrir les persones que viuen a prop meu i que tenen una arrel cultural diferent, una altra llengua, uns altres costums, però amb qui compartim espai i temps.
Avui parlar de tolerància, segons a quins ambients, pot arribar a ser considerat ridícul, sinònim de debilitat, potser perquè no entenem prou bé el significat de la paraula, o perquè hi ha massa egoisme i, perquè no, ignorància o prejudicis.
Em preocupa quan des de les institucions públiques s'ha de fer tanta propaganda sobre el respecte a la diversitat. Em fa pensar que no ens ho creiem gaire i que encara hi ha massa racisme al nostre voltant. No sabem trobar en la pluralitat i la diferència, les potencialitats, i ens quedem amb les servituds i la nostra immaduresa social.
Toquem de peus a terra i adonem-nos que la uniformitat no és bona, i si no som capaços de navegar en la diversitat, no tenim futur.