dijous, 21 d’agost del 2008

Són quatre incívics

L'altre dia parlava amb una persona que una de les coses que li toca fer, a vegades, és recordar els vilatans com han d'actuar per fer-ho de manera correcta, en benefici de tots. Una tasca que ja des d'ara recomano de dur a terme a tothom, no com a dedicació exclusiva, sinó com actitud cívica. El meu interlocutor em feia notar que la gent és molt cívica i que només són quatre que amb les seves actituds incíviques provoquen els desperfectes o desajustos.
M'ho crec i n'estic convençut. El problema és que quan es parla d'incivisme, que existeix, no estem valorant si són molts o pocs, sinó els desperfectes. Seria bo, doncs, que ens aturéssim a pensar-hi i ens proposéssim una estratègia a seguir:
Algunes vegades som protagonistes oculars d'algun acte vandàlic o simplement incorrecte. La nostra actitud acostuma a ser de rebuig en veu baixa o simplement de girar la cara cap un altre cantó; l'infractor ni se n'assabenta. L'estratègia consisteix en fer reflexionar la persona incívica sobre la seva actitud, i potser a la llarga s'adonarà que ha de canviar el seu hàbit.
Perquè no sempre són actituds premeditades, i aquestes ja són figues d'un altre paner, sinó que normalment es tracta d'actes inconscients, per un mal vici que s'arrossega de temps. Probablement la família no l'ha educat suficientment.
L'altre dia, quan anava a treballar, als voltants de les 8h del matí, una senyora que venia del carrer del costat es va afanyar a deixar una bossa de deixalles dins d'una paperera del Rial, just quan jo hi passava pel costat. La meva reacció va ser de dir-li que la paperera no era el lloc per deixar-hi la brossa, i em va contestar tranquil·lament que només es tractava de pa sec, sense voler adonar-se que havia taponat la paperera ja de bon matí. Després em va dir que ja la recolliria. No crec que ho fes, i per tant la meva intervenció no va reeixir, però qui no m'assegura que les meves paraules, amb to escrupolosament correcte, no la faran dubtar la següent vegada que vulgui treure el pa sec a primera hora del matí? O si ho torna a fer, però es troba amb una altra persona que li fa la mateixa observació, creieu que no pot provocar que no hi torni?
No es tracta d'exposar-te a rebre, i per tant cal ser prudent a l'hora de fer les observacions, a segons qui i segons quan, però aniria bé el nostre compromís a mantenir el civisme a la nostra vila, i que no siguin els que embruten els únics que parlen, sinó que els que ho volem net hi tinguem alguna cosa a dir.
Aquesta podria ser una reflexió, per posar en pràctica en aquest nou curs que aviat començarem, perquè l'agost se'ns esmuny dels dits.