divendres, 25 de desembre del 2009

Les vegueries, un problema no resolt

No tinc tan clar la bondat de les vegueries, i això que fa uns anys, quan se'n va començar a parlar, creia que era una bona idea. En aquests moments, però, veient com funciona tota la divisió administrativa, les competències, el finançament... no penso el mateix. Crec que em movia més el sentimentalisme que no pas el pensament racional de la idoneïtat de la modificació de la divisió administrativa que ara sembla tirar endavant.
Sempre he cregut en la idea de la finestreta única i per això tot allò que signifiqui distribuir les competències em fa por, no pas perquè sigui un defensor del centralisme, sinó un enemic de la ineficàcia, de la dispersió desorganitzada, però sobretot de la duplicitat de funcions. En aquests moments tenim l'administració de l'estat, l'autonòmica i la local, cadascuna d'elles subdividida en departaments, instituts, empreses públiques... En el cas de l'administració local tenim els ajuntaments, els consells comarcals, les diputacions, i encara me'n deixo, i ara hi haurà les vegueries. Jo em creia que aquestes substituirien les diputacions, però ara ja no ho tinc tan clar.
Els ajuntaments tenen problemes financers, els consells comarcals també, i ara les vegueries? Quedaran clares les competències de cadascuna de les administracions? Els residents de Tavertet, per posar un exemple, on s'hauran d'adreçar per trobar solucions als seus problemes? al seu ajuntament? al Consell Comarcal d'Osona? a la Vegueria de la Catalunya Central? A la Diputació de Barcelona? a la Generalitat de Catalunya? a l'Estat? aquest llistat, encara que ho sembli, no és exhaustiu, perquè pensant en Arenys de Mar, jo podria afegir: a l'Agència Catalana de l'Aigua? a Costes? a Renfe? a Ports de la Generalitat? a Carreteres de l'Estat? a Carreteres de la Generalitat? a... No creieu que ho tenim molt complicat?
Perquè... no es tracta només de la dispersió d'administracions, i la desorganització de les competències, sinó que a més s'hi ha d'afegir la desconfiança entre les administracions, que encara complica més les coses a l'administrat.
Si a tot això hi afegim les discrepàncies en la divisió territorial, en què es reclama una vuitena vegueria al Penedès, que Tarragona i Reus no es posen d'acord, ni tampoc Sabadell i Terrassa, o bé la gent de Vic no els agrada dependre de Manresa... penso que el pas que es vol fer ara resultarà més desestabilitzador que no pas útil, i per això em sembla que seria molt millor aturar-ho, clarificar quin model de distribució administrativa volem, i analitzar quin model pot ser més eficàç. Si em demanen l'opinió els diré la finestreta única. L'ajuntament és el representant de l'estat al municipi. Les duplicitats fan nosa i no solucionen els problemes, sinó que les compliquen. Els administrats es mereixen més eficiència a l'administració.