dissabte, 3 de novembre del 2007

La memòria històrica per a què servirà?

A veure si m'ho sabeu explicar perquè no ho acabo d'entendre. Em pensava que es volia treure a la llum tot allò que els guanyadors varen amagar, i per tant reconèixer uns fets que ens havien tergiversat. Creia també que es reconeixeria les injustícies ocorregudes i es restituiria tot el que fos possible, també l'honor.
Avui llegia al diari que el govern espanyol no demanarà la nul·litat del judici al president de Catalunya, Lluís Companys, i em pregunto si això vol dir que creuen que va ser just, o que en tot cas no és tan greu com per fer la petició.
No pretenc defensar la manera de fer del president. Uns hi poden estar a favor i d'altres poden pensar que no va actuar com calia. Al marge, però, de l'opinió o valoració que se'n vulgui fer, el cas és que es va jutjar a un president d'una nació, i se'l va condemnar per ser president. Jo, que no entenc de lleis, penso que es tracta d'un assassinat, i d'un judici que en tot cas no es va fer amb les garanties necessàries perquè un judici es pugui considerar just.
Tenim que per una banda l'església oficial fa beats a les víctimes de la República i del bàndol republicà durant la guerra civil, i als morts i als torturats per les forces golpistes i la dictadura franquista, simplement se'ls recorda. Això és fruit d'aquesta llei de memòria històrica que tanta por feia a la dreta més recalcitrant del PP? No em feu riure! Potser ho he entès malament, o almenys això és el que desitjaria, si vull continuar confiant que al meu país la justícia és per a tothom.