divendres, 30 de setembre del 2022

Com acostar l'ajuntament als vilatans?

Ahir vaig seguir per Internet uns moments del Ple municipal d'Arenys de Mar del mes de setembre. Va ser un Ple molt llarg, però de la poca estona que vaig estar seguint-lo en voldria destacar un parell o tres de coses que considero importants. 

Els vilatans desconeixen el funcionament de l'administració pública, i això fa que sovint escoltis crítiques que probablement no es farien si es tingués aquest coneixement. Seria bo trobar la manera de fer pedagogia perquè tots plegats sabéssim com funciona i potser podríem aportar suggeriments per millorar-ho, tenint en compte les limitacions legals que deixen poc marge de maniobra. El que seria desitjable és que totes les persones que tenen la intenció d'entrar a formar part d'un consistori municipal coneguessin prèviament quina és la dinàmica i, si més no, la Llei de Règim Local de Catalunya.

L'altra consideració és la necessitat de reconèixer la voluntarietat de 17 persones per dedicar bona part del seu temps lliure, sobretot les que no hi tenen dedicació plena, per treballar per a la millora de la vila. Aquest aspecte no es té gaire en compte a les xarxes socials i prima la crítica pels errors, o el que encara és pitjor, es fan afirmacions fora de lloc sense cap base per sostenir-les. El moment de l'acomiadament de la regidora de la CUP, al marge de les circumstàncies que ho varen provocar, va ser emotiu i d'alguna manera explica aquest esforç personal per dedicar el temps a la vila.

I un tema que penso que no està prou definit, i que es podria solucionar amb una modificació del Reglament Orgànic Municipal (ROM) és la participació ciutadana. El Reglament deixa ben clar com es pot intervenir en el Ple, i parla específicament d'intervenció, però en cap cas obliga a respondre per part de l'alcalde, en aquest cas alcaldessa, regidors o regidores a qui es faci la interpel·lació. Crec que seria bo que el ciutadà que hi intervé tingués l'oportunitat d'obtenir una resposta en el mateix Ple municipal.

Com en totes les coses, cal bona voluntat a l'hora de fer i desfer, i deixar una mica al marge la intencionalitat de les preguntes, l'opinió dels participants o el rerefons que hi pugui haver. Una democràcia participativa, com ens agradaria a molts, passa per facilitar l'intercanvi d'opinions entre administrats i governants. Tot el que es pugui fer per acostar l'administració als ciutadans serà en benefici de la convivència i el respecte i confiança cap als nostres governants.