Aquest mes de novembre L’agenda publicava la notícia de la pròrroga de cinc anys del secretari de l’Ajuntament d’Arenys, el senyor Ángel Lozano, que enguany arriba a l’edat de jubilació. Segons la mateixa revista, un fet com aquest no seria notícia si no fos que des de fa uns quants anys, s’han fet paleses les desavinences entre l’Alcalde i el “Secretario”, - tal com se’l coneix a Arenys. La revista interpreta que l’alcalde podia haver denegat la pròrroga i aconseguir que el secretari municipal es jubilés a finals d’any.
A la xarxa arenyautes també ha aparegut la notícia i m’ha semblat oportú reflexionar sobre les funcions d’un secretari municipal i les relacions amb l’alcalde-president de l’ajuntament. Desconec quina és la situació a dins i per tant no faré cap valoració ni tampoc cap crítica. En tot cas m’agradaria donar la meva opinió sobre el paper que cadascú pot jugar en benefici del propi ajuntament i en conseqüència la població.
De la mateixa manera que és desagradable sentir que en una empresa hi ha conflictes laborals, tampoc és bo que en un ajuntament hi hagi conflictes entre president i secretari, perquè a la llarga qui hi perd és la població. Una bona manera de resoldre conflictes és tenir molt present quines són les funcions i obligacions de cadascú, i oblidar-se de rutines o conformismes. La legislació vigent és prou precisa com perquè cadascú sàpiga quin és el seu paper i fins on l’altre pot actuar. M’imagino que la font de problemes en la relació entre secretari i alcalde, deu ser en les diferències d’interpretació, però potser també hi ha conflicte perquè no s’han separat convenientment les funcions de cadascú.
Qualsevol advocat que llegeixi l’escrit ho podria dir millor que jo, però per entendre’ns diré que les funcions del secretari d’un ajuntament són donar fe pública dels acords presos pels diferents òrgans municipals, i al mateix temps realitzar l’assessorament legal preceptiu. El secretari dóna fe d’allò que creu que és legal i ningú pot obligar-lo a pensar ni actuar diferent, perquè ell estampa la seva signatura. De la mateixa manera, l’alcalde o un conseller delegat, pot fer una interpretació diferent i té la potestat d’acordar-ho, encara que hi hagi un informe negatiu del secretari, que en cap cas significa una lluita d’interessos sinó simplement una interpretació diferent del procediment o tema a aprovar.
No cal dir que la figura del secretari és important perquè realitza la tasca d’assessorament, i esdevé un suport per al polític, que no sempre entén de lleis i procediments. És per això que a l’hora d’aprovar qualsevol acord amb l’informe negatiu del secretari, cal estar molt segur que no s’està cometent una il·legalitat, amb tot el que això pot suposar.
M’agradaria pensar que a l’Ajuntament d’Arenys el que li cal és una ordenació administrativa, i que no es tracta pas de canviar el personal, sinó de reestructurar l’equip per rendibilitzar millor la feina que fan.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada