Seria injust afirmar que els nostres polítics municipals no vetllen per l’interès dels ciutadans, encara que a vegades pugui fer aquesta impressió. Una altra cosa és analitzar com es fa i si de veritat ho aconsegueixen.
Quan es parla d’Ajuntament, normalment separem la part política, visualitzada en els representants elegits cada quatre anys entre les diferents forces polítiques que es presenten a les eleccions, de la part administrativa, de caràcter més personalitzat, com poden ser les sol·licituds de certificacions, informes, o bé pagaments de taxes, impostos i sancions... Però no podem oblidar que les dues facetes de l’administració pública local van lligades i no es pot entendre una sense l’altra.
Arenys de Mar ha viscut una alternança política que caldria analitzar si li ha estat favorable o bé ha dificultat la seva gestió. El temps corre de pressa i no sempre es pot posar en pràctica tot allò que es voldria, sobretot pensant que els processos administratius comporten una certa lentitud endèmica, que també hauríem de poder corregir.
A l’hora de valorar la capacitat de treball polític d’un equip de govern em fixo en primer lloc en la manera com s’organitza, és a dir, en la composició de les carteres o regidories i el seu agrupament en àrees temàtiques. No hi ha dubte que una distribució poc encertada pot comportar dificultats a l’hora de posar en pràctica el programa de govern. Un segon detall en què em fixo és en el Programa d’Actuació Municipal (PAM), anual i de la legislatura, més que en les promeses electorals que normalment són massa generoses perquè es puguin aconseguir. Aquest PAM però ha de venir referenciat en el Pressupost Municipal, que és el tercer element que tinc en compte. Tant el Pressupost ordinari, com el d’inversions, ens ajuden a veure com es financen les activitats programades i també l’autonomia financera del nostre poble.
La Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, determina les competències, obligacions i serveis dels ajuntaments, pels quals rebran els recursos necessaris perquè siguin viables, però hi ha tot un altre conjunt de serveis i activitats que l’Ajuntament porta a terme, de manera voluntària però que el temps ha consolidat i no s’entendria que es deixessin de fer, però que no sempre compten amb els recursos suficients.
L’Ajuntament, com he dit abans, també realitza una activitat administrativa que repercuteix directament en els ciutadans i que valdria la pena analitzar en detall. Són tota una colla de serveis que el ciutadà necessita, no tant per desig personal sinó que li ve donat a petició d’altres administracions o per dur a terme diferents gestions. (penso en molts certificats de residència, de padró... que no tenen un interès per ells mateixos però que serveixen per acreditar-nos a l’hora de realitzar alguna acció com pot ser la matriculació dels nostres fills a un centre escolar...) És en aquesta gestió que, tot i que s’ha avançat força, eliminant passos inútils que només comportaven dificultats al ciutadà i fent un tracte més humà, encara es podria avançar molt més, sobretot ara que disposem de noves tecnologies, que permeten fer més canvis. Uns canvis que no s’han posat en marxa, probablement per una manca d’organització que prioritzi la qualitat del servei als ciutadans.
La impressió que Arenys dóna és que l’organització administrativa no ha estat mai una prioritat dels darrers equips de govern municipal. De la mateixa manera que em costa d’entendre l’actual distribució de regidories, sense una divisió clara per àrees temàtiques, i que no entraré a valorar en aquest article, també crec que s’hauria de fer una important reestructuració administrativa, amb més inversió en noves tecnologies i una concepció més moderna del treball administratiu. S’ha d’adaptar el principi de legalitat a la millora del servei a la ciutadania. És a dir, sense oblidar el compliment de la legalitat vigent, cal donar més facilitats al ciutadà.
Des de fora dóna la sensació que no s’han definit prou bé uns protocols d’actuació ni s’han determinat uns indicadors de gestió que facilitin una valoració, a posteriori, de tot el seu funcionament. Sembla que s’actuï massa de qualsevol manera, solucionant els problemes a mesura que es presenten, i es treballi poc la prevenció.
No pot ser que després de dos anys de promeses es continuïn donant excuses a l’hora d’ampliar l’horari d’atenció al públic, i que per presentar qualsevol sol·licitud o queixa a l’Ajuntament, només es pugui fer al Registre Municipal en horari de matins, coincidint amb la majoria de jornades laborals dels arenyencs. Això també passa en serveis de competència municipal i que han estat externalitzats, com és el cas del servei d’aigües que gestiona Sorea i que només atén durant tres hores al matí, de dilluns a divendres.
L’Ajuntament és una administració pública que es nodreix de diner públic, que paguem entre tots i per tant se li ha d’exigir bona gestió i resultats. En tractar-se d’entitat pública, no li demanarem beneficis sinó inversió i millora del municipi i en el tracte als ciutadans. Volem més transparència en la gestió i no podem acceptar manifestacions com les que ha fet l’actual equip de govern en el sentit de considerar-se incapaços de preparar un pressupost per programes. És per això que ratlla el ridícul recordar la promesa electoral del PP, d’elaborar uns pressupostos participatius, sobretot quan fins ara han estat incapaços de posar en marxa cap procés participatiu ni cap de les figures participatives que consten al Reglament de Participació Ciutadana.
Publicat a "L'Ametlla d'Arenys de Mar", maig de 2005