De les moltes coses que he pogut fer durant els darrers
quatre anys, la creació de l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), a l’Ajuntament
d’Arenys de Mar, ha estat una de les que més bon record en guardo. No és pas
l’única, però sigui perquè ho tenia a la ment abans de decidir entrar a la
política activa, o bé perquè he tingut la sort de treballar amb en Jordi i la
Lucia, que hi han cregut com jo, la seva realització m’ha satisfet enormement.
La creació de l’OAC no ha consistit només a endreçar les
oficines, ampliar la plantilla d’atenció al públic i obrir dues tardes a la
setmana, sinó que ha comportat més canvis, sobretot una concepció diferent
d’entendre el servei a la ciutadania.
Sovint, els vilatans i vilatanes, veiem la tramitació
administrativa molt feixuga, burocràtica i fins i tot ens pot semblar supèrflua.
Normalment quan ens adrecem a l’ajuntament, és per alguna queixa o bé per
demanar algun document que necessitem perquè ens ho demana, a vegades una altra
administració. És per això que es fa difícil entendre que l’administració pugui
estar al nostre servei, o ens beneficiï en alguna cosa.
Ens preguntem per què haig d’anar a buscar un certificat de
padró, per demanar una subvenció a la Generalitat perquè els meus fills puguin
anar de colònies d’estiu?, per posar un exemple. No ho poden saber sense que
els ho hagi de demostrar?
L’OAC és i serà una realitat canviant, de manera que cada
vegada incorporarà més tràmits i simplificarà més la gestió, estalviant passos
i temps. Perquè l’OAC ha nascut amb la voluntat d’abastar el més gran nombre de
tràmits administratius possibles, evitant que s’hagi d’anar d’una finestreta a
l’altra.
Amb la creació de l’OAC es pretenia donar un aire nou a
l’Ajuntament, facilitant els tràmits i oferint un tracte personalitzat i amable
als administrats, i al mateix temps s’ha desenvolupat la tecnologia que fa
possible que des de casa, per Internet, cada vegada es puguin realitzar més
tràmits, evitant el desplaçament.
Parlant de desplaçaments, amb la creació de l’OAC,
l’Ajuntament va signar un conveni amb la Generalitat, perquè els arenyencs
puguem utilitzar aquestes oficines, per a qualsevol tràmit que haguem de
realitzar amb la mateixa Generalitat o bé altres ajuntaments que tinguin signat
el mateix conveni. Ens estalviem desplaçar-nos als serveis territorials de la
Generalitat, a Mataró o a Barcelona, perquè l’Ajuntament d’Arenys registra els
documents, amb els mateixos efectes que si es fes a les oficines de la
Generalitat. No es tracta només de fer d’intermediaris, sinó que es dóna forma
legal al tràmit que s’hi realitza.
I amb l’OAC s’ha volgut simplificar encara més els tràmits,
incorporant-se al sistema Via Oberta, de manera que al ciutadà no se li demani
cap document que l’Ajuntament pugui obtenir d’alguna altra administració. Són
les administracions les que han d’estar connectades, i no fer anar amunt i
avall els vilatans. Ho hem de fer fàcil.
Aquesta manera de fer i obrar, és la que s’ha d’instaurar a
qualsevol nivell de l’administració pública, perquè és l’única manera de
convèncer que l’administració està al servei de les persones. No es tracta de posar
traves, sinó facilitar les coses. Aquesta és una altra manera de fer política.
Es fa poc soroll, però es camina endavant, canviant la imatge de
l’administració, fent-la propera. I els polítics ho han d’entendre i lluitar
perquè la seva gestió vagi en aquesta direcció.
Aprofitant l’embranzida dels indignats, hem de fer un pas
cap a la transparència i la participació, i això ho podem promoure des de dins,
ho poden fer els que han decidit participar en el nou mandat. Persones que
dedicaran bona part del seu temps lliure per fer créixer Arenys.
En el darrer mandat l’administració local de la nostra vila
ha fet un canvi, gràcies a la implantació exhaustiva de les noves tecnologies i
haver arraconat la manera d’actuar del segle passat. Els treballadors de
l’ajuntament no eren responsables d’aquestes condicions de treball tan
antiquades, sinó que les patien. Ara són els vilatans i vilatanes els que ho
hauran de notar. M’agradaria pensar que l’esforç d’aquests darrers anys no ha
estat en va, sinó que ha significat la llavor de l’administració del futur.
Aquella que dóna serveis.
Tinc dipositada tota la meva confiança vers els tècnics de
l’Ajuntament d’Arenys de Mar que han impulsat i impulsen l’Oficina d’Atenció
Ciutadana, i també en la persona de la Secretària de la Corporació És per això
que només cal que políticament no s’impedeixi avançar en aquesta línia de
transparència i eficiència administrativa. Els seus èxits seran per a mi un
recordatori del què es pot fer o deixar de fer al servei de la població.