diumenge, 13 de març del 2011

Millorar l'eficiència a l'administració


Aquests dies es torna a parlar de la crisi financera dels ajuntaments i de l'esperada reforma perquè l'administració local es pugui finançar d'acord amb les seves necessitats. Es parla dels serveis que realitzen els ajuntaments sense tenir-ne competència, perquè substitueixen la manca de servei d'altres administracions.
És cert que trobaríem alguns serveis que podríem considerar innecessaris o sobrers, però també n'hi ha d'altres que en aquests moments a ningú se li acudiria suprimir-los. Els serveis socials que realitzen els ajuntaments no estan prou subvencionats per les administracions supramunicipals, i representen un cost important per a l'administració local. Ara, en temps de crisi les despeses s'han incrementat i curiosament, en algun cas, el percentatge subvencionat ha disminuït.
A tot això hi afegiria, però, i lligat amb una notícia que ha aparegut avui mateix, la necessitat de reorganitzar l'administració pública, incorporant la polivalència en el treball administratiu que permeti desplaçar els funcionaris dintre l'administració en funció de les diferents necessitats.
Quan es parla de l'administració pública se la deslliga de molts components intrínsecs de l'empresa privada, com si aquests fossin incompatibles amb el sector públic. L'existència de molts municipis petits és un fre a l'eficiència i la productivitat, i s'hi treballa amb l'externalització i mancomunant serveis. La inexperiència de molts polítics amb responsabilitat de govern i la manca de lideratge dels tècnics d'un ajuntament, comporta sovint un increment de les despeses i una disminució de l'activitat. La figura del gerent, en molts casos, podria resoldre molts problemes i aconseguir una millora de l'eficiència a l'administració.
Es fa necessària la reforma de l'administració, i en concret de l'administració local. Al segle XXI ens trobem molts municipis amb una maquinària massa rudimentària, amb poca preparació del personal contractat i amb nul·les directrius, que fa que moltes vegades s'actuï de manera autodidacte. El paper de les diputacions, com administració local, d'assessorament i suport als municipis, és molt important, però encara és insuficient. La nova llei hauria de facilitar l'organització interna dels serveis, protocolaritzar-los i redistribuir els serveis entre administracions, deixant ben clar de qui és la competència.
D'aquí un parell de mesos hi haurà unes eleccions municipals que, en molts casos, comportarà un canvi de polítics al capdavant dels ajuntaments. La majoria d'aquests canvis significaran l'assumpció de competències i responsabilitat de persones amb un total desconeixement de l'administració. Si l'estructura tècnica no està ben fonamentada, o no es contracta un gerent amb coneixement de l'administració, el resultat pot ser un caos total. 
Els ciutadans han de ser conscients que quan voten uns polítics, estan votant uns gestors dels seus impostos i taxes, i els responsables de les millores del municipi. A aquests polítics se'ls haurà d'exigir eficiència en el seu treball, i per això obligar-los a comptar amb els millors professionals per dur a terme la seva tasca. Això no tothom ho té entès.