dimecres, 7 de novembre del 2007

La Junta Arbitral del Transport de Catalunya

Avui podíem llegir la notícia on es deia que la Junta Arbitral del Transport de Catalunya no havia rebut cap sol·licitud d'indemnització, tot i que es calcula que la suspensió del tren de rodalies afecta a unes cent seixanta mil persones.
Les juntes arbitrals s'encarreguen de resoldre conflictes entre usuaris o clients d'una empresa o servei, i el propi servei o empresa, sense haver de passar pels jutjats. En aquest cas, la Junta Arbitral del Transport podia rebre les queixes dels usuaris de Renfe, i arbitrar entre ells i la companyia, però segons informa la mateixa Junta Arbitral, ningú ha presentat cap queixa ni petició d'arbitratge. Per què serà?
Per desconeixement de la seva existència? per les dificultats per arribar-hi? per falta de pràctica? per mandra?
M'imagino que és una mica de tot plegat. A les persones ens costa poc queixar-nos de paraula i en el moment dels fets, però quan es tracta d'escriure qualsevol formulari o presentar-se a algun lloc, ja no ens va tan bé, i si passen els dies ja no hi pensem fins que no ens torna a passar.
Per altra banda, a la nostra societat no hi ha massa tradició, potser perquè tampoc se'ns ha ensenyat, o bé perquè els tràmits i els conductes per arribar-hi no són prou clars o accessibles.
En el cas de la notícia de què parlem, sembla ser que no s'ha habilitat cap mitjà especial per atendre les queixes, sinó que s'ha d'anar personalment a una adreça concreta, de 8 a 3h de la tarda, o bé fer-ho per escrit i enviar-ho per correu.
Seria bo que potenciéssim l'ús dels arbitratges, estimulant les empreses a adherir-se a les Juntes d'Arbitratge, i animant els usuaris a fer-ne ús, quan les circumstàncies ho justifiquin.
Recordo que d'Arenys de Mar hi havia un parell d'empreses adherides, una d'elles una tintoreria, i en vaig fer un article per a la revista l'Ametlla d'Arenys, i entre altres coses recordo que deia, que per als usuaris, el fet d'entrar a una botiga adherida a la Junta Arbitral, havia de suposar tota una garantia, pel fet d'oferir l'oportunitat de realitzar l'arbitratge i no haver de recórrer als tribunals per qualsevol desavinença, i més tenint en compte la gratuïtat de l'arbitratge.
Animo a algú a que iniciï, entre les empreses arenyenques, una campanya d'adhesions a la Junta Arbitral; als usuaris afectats pels fets de rodalies i l'AVE, que presentin les seves queixes a la Junta Arbitral del Transport de Catalunya, i a la Junta, que ho posi fàcil.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada