dijous, 9 de febrer del 2006

La mediació

Fa relativament pocs anys ens hauria semblat estrany sentir a parlar de la figura del mediador com passa ara. La nostra societat ha canviat molt i on es nota més és en la diversitat de cultures, tradicions, maneres de pensar... Probablement la facilitat d’accés a l’altra part del món a partir de les noves tecnologies i l’arribada de persones d’altres cultures han afavorit aquesta diversitat i enriquiment col·lectiu. Tot això comporta més interacció i també més discussió i enfrontaments. No és estrany doncs que es faci necessària la mediació intercultural, la veïnal i en totes aquelles relacions entre persones d’una mateixa societat.
Els ajuntaments, com en tantes altres coses, en ser l’administració pública més propera, han anat assumint tasques de mediació entre ciutadans que eviten haver d’arribar a instàncies judicials per resoldre temes que, moltes vegades, tenen un desenllaç positiu i simple. Per aquesta tasca es compta amb els mediadors, que procuraran posar d’acord les dues parts enfrontades, o en el cas de la mediació intercultural, ajudaran a la integració del nouvingut a una societat que li és estranya i ho sabran explicar a la part acollidora.
Més enllà de la mediació, els ciutadans disposen del Sistema Arbitral de Consum desenvolupat per les Juntes Arbitrals de Consum com a eina de resolució de conflictes entre consumidors i venedors de productes i serveis, que a poc a poc va prenent força, sobretot en les ciutats més grans, i que intervé en els conflictes comercials sorgits de la compra d’un producte, o bé en la prestació d’un servei. Les Juntes Arbitrals de Consum són una alternativa a la via judicial a l’hora de resoldre aquests litigis. Aquest és un instrument que permet al consumidor obtenir, sense formalitats especials i de forma gratuïta, una satisfacció quan s’hagin lesionat els drets o interessos que té reconeguts legalment. És tracta d’un sistema extrajudicial i voluntari, que protegeix consumidors i empresaris, i permet resoldre amb caràcter vinculant i de forma ràpida les diferències sorgides entre les empreses i els seus clients.
La Junta Arbitral de Consum encara no és massa coneguda, tot i que tant la Generalitat com els ajuntaments que presten aquest servei, n’han fet difusió. És important conèixer la seva existència i també la manera de funcionar i accedir-hi.
Quan un comprador considera que el producte adquirit és defectuós o bé que se li ha prestat un servei de manera incorrecta, pot presentar una sol·licitud d’arbitratge davant de la Junta Arbitral de Consum que tingui més propera al seu domicili, per a la reparació dels danys soferts o per obtenir una compensació justa pels danys prèviament justificats. La Junta Arbitral de Consum, amb l’ajuda d’experts en tractament de conflictes, intentarà aconseguir una solució que acontenti a les dues parts, o bé, si no hi ha acord, decideix que ho resolgui un tercer, és a dir, un tribunal arbitral anomenat Col·legi Arbitral de Consum, amb el compromís per les dues parts, de complir amb la solució que aquest dicti. La Llei considera la resolució d’aquest tribunal arbitral com si es tractés d’una sentència judicial i, per tant, executable.
És un servei voluntari per als comerciants i empreses, i que poden adherir-s’hi de manera permanent o bé en funció dels conflictes i a petició de la Junta Arbitral de Consum. És també un servei gratuït, sense costos judicials. És un servei executiu perquè la decisió del Col·legi Arbitral és vinculant. Si no es compleix la decisió presa, la part afectada pot demanar al Jutge de Primera Instància que l’obligui a fer-ho, i sense entrar en la qüestió, aquest executarà la sentència, que s’anomena “laude”. És un procediment ràpid que no pretén defensar a ningú, sinó donar la solució al conflicte, amb total imparcialitat i independència.
L’adhesió d’un comerç a la Junta Arbitral de Consum, doncs, és una garantia per al client i és per això que els comerços adherits ho acostumen a publicitar a l’entrada del seu establiment amb un distintiu específic del Sistema Arbitral de Consum. Això fa que sigui convenient que a l’hora d’entrar en un establiment ens fixem si té l’adhesiu corresponent perquè ens aportarà més confiança a l’hora d’adquirir els seus productes.
La Junta Arbitral de Consum més propera a la nostra població és a Mataró, i el número d’atenció telefònica és el 93 758 2301, per a concertar entrevista de dilluns a divendres, de 9h a 14h, o bé el número 93 758 2280, de dimarts a dijous, d’11 a 14h, per atenció telefònica.
La ciutadania té un grau de responsabilitat a l’hora de potenciar la creació i ús de sistemes de mediació i empara i és per això que cal difondre l’existència d’aquestes entitats i organismes.
Arenys de Mar pot veure néixer enguany la figura del defensor del vilatà, gràcies al pacte a què varen arribar els grups municipals del PSC i ERC amb l’equip de govern. El defensor és un altre mediador, en aquest cas entre l’administració pública i la ciutadania, i ha d’ajudar a facilitar els tràmits administratius i treure’ns de la indefensió en què ens trobem a vegades davant la màquina administrativa pública.
Hem de ser crítics però convé canalitzar-la a través dels mecanismes i institucions que hi ha creades. De ben segur que llavors els resultats seran més positius i la convivència més agradable.

Article publicat a l'Ametlla d'Arenys, del mes de febrer

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada